ČSR po 1945
Po skončení 2. světové války a po svém návratu z Velké Británie byl Bohumír Fiřt-Fürst zařazen v rámci poválečného uspořádání čs. letectva k Letecké dopravní skupině, umístěné na letiště Praha-Ruzyně, která byla k 1.4.1946 přejmenována na Letecký dopravní pluk a v průběhu června/července 1946 přemístěna na letiště Praha-Kbely.
Během svého působení u této jednotky vystřídal Bohumír Fiřt-Fürst celou řadu letounů, které měl LDS/LDP ve stavu. Jednalo se především o spojovací a kurýrní letadla britského či amerického původu, zakoupená pro nově budované čs. vojenské dopravní letectvo z válečných přebytků západních spojenců. Z mnohými z těchto letadel Bohumír Fiřt-Fürst létal již během svého působení v RAF. Dále pak o kořistní letouny německého původu, které zůstaly na letištích v Protektorátu na konci 2. světové války.
Zde je přehled nejzajímavějších z těchto letounů, se kterými Bohumír Fiřt-Fürst u LDS/LDP létal.
K-70 (Messerschmitt Bf-108 B2 Taifun)
Kořistní německý letoun. Tyto letouny byly používány po celou válku k výcviku stíhacích pilotů, spojovacím účelům nebo jako osobní letouny štábních důstojníků. Byl zalétán v roce 1934 a ve své době zaujal především svojí moderní celokovovou konstrukcí a zatahovacím podvozkem. Některé koncepční prvky Bf-108 Taifun byly použity při konstrukci známé německé stíhačky Messerschmitt Bf-109. Po skončení 2. světové války u nás zůstalo několik letuschopných exemplářů Bf-108, z nichž 3 byly posléze zařazeny do stavu LDP pod typovým označením nejprve D-10, následně K-70. Stroj s trupovým označením D-55 se stal oblíbeným služebním letounem tehdejšího velitele čs. letectva div.gen. Aloise Vicherka.
Let Bohumíra Fiřta-Fürsta s tímto letounem (trupové označení D-54) je doložen např. dne 10.1.1948.
Technický popis:
jednomotorový samonosný dolnoplošník, osádka pilot + 3 cestující, kostra křídel, pevných ocasních ploch i trupu celokovová, krytá duralem, kostra pohyblivých ocasních ploch kovová, krytá plátnem, řadový invertní motor, dvoulistá dřevěná vrtule, hlavní podvozkové nohy zatahovací, záďové kolo pevné.
Technické údaje:
Rozpětí | 10,62 m |
Délka | 8,29 m |
Prázdná hmotnost | 1348 kg |
Motor | invertní 8 válec Argus As 10C, 177 kW (240 k) |
Maximální rychlost | 303 km/h |
Dolet | 950 km |
Dostup | 5000 m |
NK-4 (Waco CG-4A Hadrian)
Naprostá rarita mezi letouny Bohumíra Fiřta-Fürsta! S ohledem na úspěšné nasazení nákladních výsadkových kluzáků během 2. světové války bylo rozhodnuto o vytvoření kluzákové letky i v poválečné čs. armádě. V letech 1947-1948 tak bylo do ČSR dodáno z přebytků americké armády celkem 5 ks nákladních kluzáků Waco CG-4A Hadrian, které dostaly typové označení NK-4. Kluzáky byly dodány v rozebraném stavu a po jejich sestavení a revizi se uskutečnily na letišti v Letňanech jejich letové zkoušky.
6.8.1948 v 15.30 hod. tak došlo k prvnímu doložitelnému zkušebnímu vzletu NK-4 v délce trvání 40 min. za vlečným letounem D-47 Dakota, přičemž kluzák NK-4 byl pilotován právě Bohumírem Fiřtem-Fürstem.
Technický popis:
bezmotorový vzpěrový hornoplošník, osádka 2 piloti + 13 výsadkářů, popř. odpovídající náklad, kostra křídel a pevných ocasních ploch dřevěná, potažená částečně překližkou a jako celek plátnem, kostra pohyblivých ocasních ploch krytá plátnem, trup svařený z ocelových trubek potažený plátnem, odklopná příď, podvozková lyže a pomocná kolečka, po startu odpojitelná.
Technické údaje:
Rozpětí | 25,50 m |
Délka | 14,73 m |
Prázdná hmotnost | 1680 kg |
Motor | 0 |
Maximální rychlost | 240 km/h |
Dolet | - |
Dostup | - |
K-71 (Percival P.28 Proctor Mk.I)
S tímto typem cvičného, kurýrního a spojovacího letounu létal Bohumír Fiřt-Fürst často již ve Velké Británii. U LDP létal po 2. světové válce stroj pod čs. typovým označením K-71 a se sériovým číslem RAF P6240. Jednalo se o osobní stroj bývalého vojenského a leteckého atašé ve Velké Británii plk. gšt. Josefa Kally. Po jeho náhlém úmrtí v listopadu 1948 byl tento letoun s trupovým označením D-41 používán k přepravě vyšších důstojníků čs. letectva. Často byl při těchto příležitostech pilotován Bohumírem Fiřtem-Fürstem, doloženy jsou např. tyto lety:
23.10.1948 - s gen. J. Hanušem a mjr. let. F.M. Doležalem na trase Praha-Kbely - Vajnory - Poprad, návrat dne 24.10.1948.
24.11.1948 - s gen. V. Stanovským okruhy nad letištěm Praha-Kbely
25.11.1948 - s gen. J. Hanušem a mjr. let. F.M. Doležalem na trase Praha-Kbely - Prostějov II, návrat tentýž den.
14.12.1948 - s mjr. let. F.M. Doležalem na trase Praha-Kbely - Milovice.
Technický popis:
jednomotorový, 3-4 místný dolnoplošník celodřevěné konstrukce, řadový motor, dvoulistá vrtule, pevný kapotovaný podvozek
Technické údaje:
Rozpětí | 12,04 m |
Délka | 8,59 m |
Prázdná hmotnost | 1075 kg |
Motor | řadový 6 válec de Havilland Gipsy Queen, 150-160 kW (200-210 k) |
Maximální rychlost | 257 km/h |
Dolet | 1260 km |
Dostup | 4260 m |
Výzbroj | 0 |