ČSR do 1939
Letov Š 10
Letov Š 10 byl prvním letounem, se kterým Bohumír Fürst-Fiřt létal. Jednalo se o kurýrní a cvičný dvouplošník, vyvinutý v rámci původní licence rakouského pozorovacího letounu Hansa-Brandenburg B.I. Čs. armáda si počátkem 20. let objednala u výrobce 51 ks těchto letounů. Provedení s dvojím řízením pak sloužila po celá 20. léta ve vojenských učilištích k základnímu pilotnímu výcviku nováčků.
Stroje byly mezi piloty velmi oblíbené, neboť se jednalo o jednoduchá a spolehlivá letadla, jejichž pilotáž byla velmi snadná. Letov Š 10 získal přezdívku "Sardinka". Původ této přezdívky není zcela jasný, údajně vznikla proto, že díky své stabilitě letadlo ve vzduchu plulo jako sardinka v oleji, druhá varianta se pak odvolává na neustále zaolejovaný motor. Do letadla byl montován licenční motor Mercedes "Blitz".
Bohumír Fürst-Fiřt létal s tímto letounem v průběhu roku 1929 jako žák ve škole leteckého dorostu v Prostějově.
Technický popis:
celodřevěný dvoumístný, jednomotorový dvouplošník, potah tvořen překližkou a plátnem, řadový motor s dvoulistou dřevěnou vrtulí, pevný podvozek
Technické údaje:
Rozpětí | 12,3 m |
Délka | 8,4 m |
Nosná plocha | 36,5 m2 |
Prázdná hmotnost | 668 kg |
Motor | řadový Mercedes D-I, "Blitz", výkon 74 kW |
Maximální rychlost | 130 km/h |
Dolet | 400 km |
Dostup | 3500 m |
Stoupavost | 1,7 m/s |
Výzbroj | 0 |
Avia BH-21
S tímto letounem létal Bohumír Fürst-Fiřt v letech 1930-1932 během svého působení u 33. letky 3. leteckého pluku dislokované ve Vajnorech u Bratislavy. Jednalo se o velmi úspěšný stíhací dvouplošník, který tvořil v druhé polovině 20. let a počátkem 30. let standardní výzbroj československého letectva. Letoun byl velmi obratný, takže umožňoval i nácvik akrobacie. Celkem bylo čs. letectvu dodáno 137 ks těchto letounů.
Technický popis:
celodřevěný jednomístný, jednomotorový dvouplošník se vzpěrami do N, potah tvořen překližkou a plátnem, řadový motor s dvoulistou dřevěnou vrtulí, pevný podvozek
Technické údaje:
Rozpětí | 8,9 m |
Délka | 6,87 m |
Nosná plocha | 21,9 m2 |
Prázdná hmotnost | 764 kg |
Motor | řadový 8 válec Škoda HS 8 Fb 221 kW (300 k) |
Maximální rychlost | 246 km/h ve výšce 3000 m |
Dolet | ca 550 km |
Dostup | 7500 m |
Stoupavost | 6,4 m/s |
Výzbroj | 2x kulomet Vickers 7,7 mm |
Avia Ba-33
Další ze stíhacích letounů, se kterým se Bohumír Fürst-Fiřt setkal během svého působení u 3. leteckého pluku ve Vajnorech v letech 1930-1932 a následně i v leteckém učilišti v Prostějově, kam byla tato letadla přesunuta v polovině 30. let poté, co byly prvosledové jednotky přezbrojeny na nové letouny Avia B-534 . Letoun vznikl modifikací z typu Avia BH-33. Oproti svému předchůdci měl již kovovou kostru, zabudovaný motor typu Škoda-L a prodloužený trup. Na počátku 30. let se stal dalším standardním stíhacím letounem čs. letectva, kterému bylo dodáno celkem 81 ks těchto strojů.
Technický popis:
jednomístný, jednomotorový dvouplošník se vzpěrami do N, kostra z kovových trubek, potah tvořen překližkou a plátnem, v přední části duralem, řadový motor s dvoulistou dřevěnou vrtulí, pevný podvozek
Technické údaje:
Rozpětí | 9,5 m |
Délka | 7,22 m |
Nosná plocha | 25,5 m2 |
Prázdná hmotnost | 1113 kg |
Motor | řadový 8 válec Škoda-L, 368 kW (500 k) |
Maximální rychlost | 297 - 315 km/h |
Dolet | ca 450 km |
Dostup | 8000 - 8700 m |
Stoupavost | 11 m/s |
Výzbroj | 2x kulomet Vickers 7,7 mm, popř. vz. 28 ráže 7,92 mm |
Praga E-41
Poté, co Bohumír Fürst-Fiřt nastoupil od 1.10.1932 do leteckého učiliště v Prostějově jako instruktor a učitel létání, létal se svými žáky v rámci pokročilého výcviku na letounu Praga E-41.
Jednalo se o školní a cvičný dvouplošník, osazený řadovým motorem Škoda HS 8Fb, který se používal též ve stíhačce Avia Ba-33. K tomuto stroji se váže vzpomínka Bohumíra Fürsta-Fiřta na jeden "podařený" cvičný let s ne příliš nadaným žákem. Při cvičném letu měl žák neustále problémy s udržením výšky. Bohumír Fürst chtěl ze zadního sedadla zkontrolovat přístroje na žákově palubní desce, proto se nadzvedl a přitom patrně zavadil nohou o svůj knipl. Žák se lekl, prudce potlačil, následkem čehož nepřipoutaný Bohumír Fürst z letadla vypadl! Naštěsti měl na sobě padák, takže šťastně přistál na ulici přímo před prostějovskými kasárnami. Žák mezitím - aniž si povšiml ztráty svého učitele - přistál bez problémů s letadlem zpátky na letišti.
Technický popis:
dvoumístný, jednomotorový dvouplošník se vzpěrami do N, kostra z kovových trubek, potah tvořen překližkou a plátnem, řadový motor s dvoulistou dřevěnou vrtulí, pevný podvozek
Technické údaje:
Rozpětí | 11,15 m |
Délka | 7,72 m |
Nosná plocha | 29,4 m2 |
Prázdná hmotnost | 1027 kg |
Motor | řadový 8 válec Škoda HS 8Fb, 220 kW (300 k) |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Dolet | 770 km |
Dostup | 4800 m |
Stoupavost | 3,5 m/s |
Výzbroj | 0 |